thumb image
Parkinson & Fysiotherapie

De ziekte

De ziekte van Parkinson is een ziekte van de hersenen. Wie aan de ziekte lijdt, kan uiteenlopende klachten hebben en de ziekte van Parkinson is dan ook erg complex. Voor geen enkele patiënt is het beeld van parkinson(-symptomen) hetzelfde.

Voorbeelden van symptomen:

• Trillen (tremor) van de handen, benen, kin of tong
  • Trager worden van bewegingen (bradykinesie), moeite met starten van bewegingen (akinesie) en ontbreken van automatische bewegingen (hypokinesie)
  • Stijfheid van de spieren (rigiditeit)
  • Houdings- en evenwichtsproblemen en soms vallen bij langer bestaan van de ziekte
  • ‘Bevriezen’ van de benen tijdens lopen (freezing), waardoor het lijkt alsof de voeten aan de vloer blijven plakken

Maar er zijn nog veel meer klachten mogelijk.

De therapie

Binnen onze praktijk is een Parkinson fysiotherapeute aanwezig.

De therapie is gericht op:

• preventie van: inactiviteit, angst voor vallen en angst voor bewegen
  • bevorderen van de conditie
  • behouden en bevorderen van activiteiten, zoals: transfers, balans, lopen, lichaamshouding, reiken en grijpen

Dit kan door middel van actieve oefenvormen, adviseren en coachen. Tevens wordt er gekeken dat men zelfstandig kan oefenen in en om het huis. Indien noodzakelijk kan de therapie aan huis gegeven

worden.

Voor meer informatie kunt u kijken op de site van het ParkinsonNet: www.parkinsonnet.nl.

i

Contactgegevens